Hatékony írásbeli kommunikáció (kedd: 18:00)

Veszelszki Ágnes

Kínai nyelvoktatás angol nyelven.

Kínai nyelv 3.

heti kétszeri 1,5 óra Wang Bo (időpont: kedd-csütörtök 16:15-17:45)

Gulyás Zsófia Szerda, 20.00 RTH Tv-szoba MEDI-KUrzuS „A könyvek azért vannak, hogy megtartsák magukban a tudást, mialatt mi a fejünket valami jobbra használjuk. Az ismeretek számára a könyv biztosabb otthont nyújt. Az én fejemben bármilyen könyvszagú ismeretnek a felezési ideje néhány hét. Így hát az ismereteket biztos megőrzésre a könyveknek, könyvtáraknak hagyom, és inkább horgászni megyek, néha halra, néha új ismeretekre.” Szent-Györgyi Albert 2013/14 I. szemeszter – TEMATIKA I. Szept. 25. Bemutatkozás, önismereti játék II. Okt. 2. Bálint Mihály munkássága, a Bálint-csoport III. Okt. 9. Vendégelőadó: Dr. Marton Gábor IV-V. Okt. 23. Eset, elmélet - asszertív kommunikáció VI.-VII. Nov. egyik vasárnapja: Rosszhír közlés – kommunikációs gyakorlat /3 órás/ VIII. Nov. 13. Eset, elmélet - orvosi műhibák jogi következményei IX. Nov. 20. Eset, elmélet - Szuggesztív kommunikáció X. Nov. 27. * XI. Dec. 4. írásbeli vizsga

Kínai nyelvoktatás angol nyelven.

Kínai nyelv 1.

heti egyszeri 1,5 óra Wang Bo (időpont csoportosan egyeztethető)

Dario Battistella francia professzor angol nyelvű, blokkosított kurzusa.

Contemporary International Politics

 

Dario Battistella

Professor of Political Science - Sciences Po Bordeaux

www.dariobattistella.fr

 

Timing

 

14 October  - 17 October (Monday to Thursday) 2013.

Each day 2x90 minutes

18.00-19.30 and 20.00-21.30

 

 

Syllabus

 

 

 

I. Systems and Structures

 

1. The Interstate System: Unipolar or Multipolar?

           

2. The International Society: Pluralist or Solidarist?

 

 

II. Institutions and Organizations

 

3. The United Nations: Peace-Prone or War-Prone Institution?

 

4. The North Atlantic Treaty Organization: Military Alliance or Security Community?

 

 

III. War and Peace

 

5. Operation Iraqi Freedom: Legitimate Defense or Unnecessary War?

 

6. The Israeli-Arabian Conflict: Hobbesian or Lockean Anarchy?

 

 

IV. Trends and Transformations

 

7. The Spread of Nuclear Weapons: More Will Be Better or Worse?

 

8. The Consequences of China's Rise: Balance or Parity?

 

Csonka Anna - Bor Alexander: Hogyan írjunk szakdolgozatot?

MA hallgatóknak erősen ajánlott.

Időpont: hétfő 20:00.

Ajánló

Van egy jó szakdolgozat ötleted, de nem tudod hogyan fogj hozzá a megvalósításhoz? Találtál egy érdekes kérdést, de nem tudod, hogyan keresd rá a választ? Ez a kurzus ilyen és ehhez hasonló problémák megoldásában szeretne segíteni nektek, alapvetően társadalomtudományi szemlélettel, de nem csak társadalomtudósoknak. Ha szeretnéd élvezni a szakdolgozat vagy a TDK írást és azt, hogy az opponensed vagy a zsűri se szenvedjen olvasás közben, akkor itt a helyed!

A kurzus leírása

A kurzus célja, egyrészt, hogy segítse a résztvevőket a kiemelkedő, izgalmas és a tudományos standardoknak megfelelő szakdolgozat vagy TDK megírásában, másrészt, hogy elmélyítse és kibővítse az érdeklődök kutatásmódszertani eszköztárát.  Ez azért is jó mert:

  • A módszertani szigor megenyhíti az opponensek zordságát
  • Kutatásmódszertan és kutatás terv nélkül kutatni lehet, csak nem érdemes
  • A társadalomról való absztrakt gondolkodás segít eligazodni a mindennapokban is
  • A kurzus extra hozadéka, hogy mivel a tudomány nyelve elsősorban az angol, ezért a résztvevők az angol nyelvű szakirodalom hatékony és értő feldolgozásával is megismerkedhetnek. A középfokú angol nyelvtudás elvárt.

Témák

A kurzus során az alábbi témákatdolgozzuk fel:

 1. Hét – Mit kutatunk és miért?
Az akadémiai kutatások céljai és motivációi

 2-5. Hét – Hogyan lesz az elméletből gyakorlat?
A kutatás témája, kérdésfelvetései, hipotézisei; Konceptualizáció és mérés; Érvényesség és megbízhatóság; Mintavételi eljárások

 6-9. Hét – Mivel és hogyan kutatunk?
Szakirodalom felhasználásának módja és szabályai.Kvantitatív és Kvalitatív módszerek. Statisztikai áttekintés, Kísérletek.

 10. Hét – A szakdolgozatírás bája
avagy hogyan ne veszítsük el a józan eszünket munka közben

Tananyagok

A kurzus során felhasznált tananyagok között találhatók

¡  Könyvfejezetek (Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Eco: Hogyan írjunk szakdolgozatot),

¡  Angol és magyar nyelvű tanulmányok.

¡  Újságcikkek és podcastok

(Részletes irodalomlistát lásd később)

Értékelés

20% Órai munka

A hallgatók kötelesek az órákra felkészülten érkezni, az órai munkában aktívan részt venni.

30% Házi feladatok

A kurzus során öt rövidebb házi feladatot kell elkészíteni, melyeket az oktatók egy héten belül véleményeznek.

50% Kutatási terv

A kurzus legfontosabb feladata egy részletes kutatási terv elkészítése, melyet a hallgatóknak lehetőségük van párokban megírni.

A szakkollégiumban lakó két kínai lektor (Wango Bo és Zhang Zhiyuan) angol nyelvű kurzusa.

Időpont - blokkosított kurzus:

október 5., október 26., november 16. szombatonként 09:00-13:00

Furtenbacher Tibor: Mathematica computeralgebra szoftveroktatás

Időpont: hétfőnként 18:00-tól

Mathematica kurzus

A kurzus célja: a Mathematica nevű program felhasználói szintű használatának elsajátítása, illetve a szükséges matematikai és programozási alapismeretek megismerése.

 

A kurzus felépítése:

  1. Előadás: Ismerkedés a Mathematica programmal, alapvető parancsok elsajátítása
  2. Előadás: Egyváltozós függvények analízise I. (sorozatok, határértékek, függvények definiálása és ábrázolása, deriválás, integrálás, szélsőérték keresés)
  3. Előadás: Egyváltozós függvények analízise II. (sorozatok, határértékek, függvények definiálása és ábrázolása, deriválás, integrálás, szélsőérték keresés)
  4. Előadás: Többváltozós függvények analízise (ábrázolás, deriválás, integrálás, fizikai tartalmak)
  5. Előadás: Differenciál-egyenletek
  6. Előadás: Mátrix-algebra I. (alapvető programozási ismeretek, file kezelés, mátrix műveletek, lineáris egyenletrendszerek megoldása, sajátérték probléma)
  7. Előadás: Mátrix-algebra II. (alapvető programozási ismeretek, file kezelés, mátrix műveletek, lineáris egyenletrendszerek megoldása, sajátérték probléma)
  8. Előadás: Statisztika és valószínűség számítás
  9. Előadás: Példák a Mathematica program alkalmazására
  10. Előadás: Önálló gyakorlatok elvégzése

Tamás Ferenc: Irodalmi alkotások párbeszéde

Időpont: hétfő 18:00

IRODALMI ALKOTÁSOK PÁRBESZÉDE

 

Előadó: Tamás Ferenc

 

1. KI BESZÉL? 

Szerepek és beszédhelyzetek a lírában az Ómagyar Mária-siralomtól Petri Györgyig

Ómagyar Mária-siralom; Balassi: Bocsásd meg, Úristen; Csokonai: A Reményhez;

Kölcsey: Hymnus; Vanitatum vanitas; Zrínyi második éneke;

Petőfi: Szeget szeggel; Egy gondolat bánt engemet;

Ady: Góg és Magóg fia vagyok én;

Babits: A lírikus epilógja;

Parti Nagy Lajos: Na szép; Petri György: Töredék; Vagyok, mit érdekelne

 

2. A TÁJ MINT METAFORA

Berzsenyi: A közelítő tél; Petőfi: A puszta, télen; Ady: Kocsi-út az éjszakában;

Kosztolányi: Októberi táj; Hajnali részegség;

József Attila: Reménytelenül; Téli éjszaka

 

3. KOZMIKUS LÁTOMÁSOK, KOZMIKUS UTAZÁSOK

Janus Pannonius: Saját lelkéhez;

Vörösmarty Mihály: Zalán futása, előhang; Csongor és Tünde – az Éj monológja; A vén cigány;

Füst Milán: Tél; Este van;

Babits Mihály: Mint különös hírmondó;

József Attila: Flórának; „Költőnk és kora”

 

4. „EZ ŐRÜLT SÁR, EZ ISTENARCU LÉNY!”

Az ember Vörösmarty és Madách műveiben

Vörösmarty: Az emberek; Gondolatok a könyvtárban

Madách Imre: Az ember tragédiája

 

5. AZ ELVESZÍTETT ÉDENKERT

Nemes Nagy Ágnes: Paradicsomkert; Pilinszky János: Apokrif

 

6. SZERELMI VALLOMÁSOK

Shakespeare: 75. szonett; Balassi: Hogy Júliára talála…;

Vörösmarty: Ábránd; Weöres: A paprikajancsi szerenádja;

Ady: Elbocsátó, szép üzenet; Valaki útravált belőlünk;

Nemes Nagy Ágnes: Szomj

 

7. TÜNDÉRORSZÁG: SZERELEM-ORSZÁG

Petőfi: János vitéz; Petőfi: Tündérálom; Vörösmarty: Csongor és Tünde;

E. T. A. Hoffmann: Az arany virágcserép

 

8. AZ ORPHEUSZ-MÍTOSZ VÁLTOZATAI

Ovidius, Monteverdi, Gluck, Rilke, Beney Zsuzsa

 

9. A SZEXUS KATASZTRÓFÁI – BALLADÁBAN ELBESZÉLVE

Arany János: Ágnes asszony, Tengeri-hántás, Vörös Rébék;

Esterházy Péter: Fuharosok

 

10. A SZERELMI VÁGY – PARODISZTIKUSAN

Petőfi: A helység kalapácsa; Parti Nagy Lajos: Sárbogárdi Jolán: A test angyala

 

A kurzusról

A posztmodern korszak újra felfedezte és fölerősítette azt, amit az irodalom mindig is tudott: azt, hogy az irodalmi szövegek kapcsolatban vannak és beszélgetnek egymással – gyakran szerzőik szándékos törekvése révén, sokszor pedig csupán a kultúra természetes létmódja következtében.

Kurzusunk célja, hogy irodalmi (és olykor más művészeti ágak körébe tartozó) műveket együtt lássunk, a mélyebb megértés reményében. S minthogy a művészet talán legfontosabb funkciója az önmegértés, ebben a sok darabból álló tükörben saját magunkat szemléljük: ízlésünket, érzelmeinket, meggyőződéseinket és hazugságainkat, egész gondolkodásmódunkat, értékrendszerünket.

A kurzus anyaga egyrészt gimnáziumi tananyag, s ennyiben a klasszikus kultúra ismétlése, elmélyítése – újféle megközelítéssel. Másrészt a középiskolai oktatásban nem – vagy alig – szereplő kortárs magyar irodalom néhány fontos alkotójának – Beney Zsuzsa, Esterházy Péter, Nemes Nagy Ágnes, Parti Nagy Lajos, Petri György, Pilinszky János, Weöres Sándor – műveivel való ismerkedés.

A szemesztert kollokvium (szóbeli vizsga) zárja.

 

Olvasmányok:

Esterházy Péter: Fuharosok

Hoffmann: Az arany virágcserép

Madách Imre: Az ember tragédiája

Parti Nagy Lajos: Sárbogárdi Jolán: A test angyala

Petőfi: A helység kalapácsa; János vitéz

Vörösmarty: Csongor és Tünde

 

Az előadóról:

Tamás Ferenc irodalomtörténész, költő, tanár, a Magyartanárok Egyesülete alelnöke, a TIT József Attila Szabadegyetem előadója. A Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban tanít. Irodalmi publikációi számos folyóiratban jelentek meg (Holmi, Liget, Pannonhalmi Szemle, Jelenkor, Orpheus).

Könyvei:

Magyar irodalmi kalauz Szent István Intelmeitől Petőfiig. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1995.

Mintha kő volna (versek), Liget Könyvek, 2001.

Művei az interneten:

http://www.magyartanarok.freeweb.hu/Tamas_Ferenc_muvek.html