Biztonságpolitika és külpolitika nemcsak „lövöldözős hadtörténészeknek”

A XXI. század hajnalán, Magyarországon a „rezsiharc” és a nyári fesztiválokra készülés közepette hajlamosak vagyunk nem tudomást venni a világon zajló kisebb nagyobb konfliktusokról. Pedig az elmúlt 60 évben kétszer rombolták le a várost, ahol élünk, az elmúlt 20 évben három nagyobb háború is zajlott közvetlenül déli határainknál, amik közül az egyikben Magyarország, NATO tagként hadviselő félként vett részt. Magyarok harcoltak 2003 után Irakban és harcolnak ma is Afganisztánban.

A szomszédos Ukrajna pedig éppen most forrong, egy olyan ország, ahol 150 000 magyar él.

A világ egyáltalán nem olyan békés és nyugodt, mint amilyennek innen tűnik.

Ha érdekel, hogy milyen viharok dúlnak a kis magyar lavórón kívül a világ tengerein, akkor itt lehetőséged lesz erről beszélgetni, újságcikkeket, Téged érdeklő külpolitikai témákat feldolgozni, nemcsak biztonságpolitikai, hanem egyéb külpolitikai témákat is érintve egy biztonságpolitikához értő történész vezetésével.

- Tudtad, hogy a mexikói drogháború, a második legvéresebb konfliktus jelenleg a szíriai polgárháború után?
- Tudtad, hogy a világ hadi kiadásainak 40 %-át az Egyesült Államok költi el?
- Tudtad, hogy Kína költi a második legtöbbet hadseregre a világon és 11%-al növelte kiadásait tavalyhoz képest?
- Tudtad, hogy az elmúlt tíz évben 6 magyar katona halt meg Afganisztánban és közülük kettő nő volt?

Várható témák (természetesen a világ eseményeit követjük nyomon, úgyhogy bármikor változhatnak):

1. Bevezetés a biztonságpolitika és háború fogalmába.
2. Ukrajna, Oroszország és az EU.
3. A gerilla háborúk és a felkelés ellenes hadviselés (COIN) jellegzetességei, avagy miért nincsenek már „klasszikus” háborúk?
4. Közel-Keleti konfliktusok 1.
5. Közel-Keleti konfliktusok 2.
6. Afrika
7. Ázsia (Afganisztán-Pakisztán)
8. Kína és akiket fenyeget maga körül
9. Balkán
10. Magyarország biztonságpolitikája.
Időpont: csütörtök 17:30, helyszín: RTH

Az őszi félévben tartott kurzus folytatása.

MEDI-KUrzuS II.
„A könyvek azért vannak, hogy megtartsák magukban a tudást, mialatt mi a fejünket valami jobbra használjuk. Az ismeretek számára a könyv biztosabb otthont nyújt. Az én fejemben bármilyen könyvszagú ismeretnek a felezési ideje néhány hét. Így hát az ismereteket biztos megőrzésre a könyveknek, könyvtáraknak hagyom, és inkább horgászni megyek, néha halra, néha új ismeretekre.” Szent-Györgyi Albert

A Medikurzus feladata az egészségügyi pályára készülő hallgatók ösztönzése. Igyekszik észrevenni és betölteni azokat a hiányosságokat, melyek az egyetemi oktatás kereteibe nem férnek bele. Ezért előtérbe kerül a gyakorlatias gondolkodás, konkrét esetek megbeszélése, interaktív helyzetmegoldások, kommunikációs gyakorlatok. Legfőbb célja a fokozott egyetemi terhelés mellett erősíteni a hallgató bizalmát saját tudásában.

A kurzus az orvosképzés különböző „stádiumaiban” járó hallgatók eltérő gondolkodásmódját értékként kezeli, ezáltal új perspektívák nyílhatnak a megoldáskeresésben. Nyitottak vagyunk az új ötletekre, melyek egy kezdő orvostanhallgató lelkes elhivatottságából fakadnak. Hivatásunkat együtt, felelősségteljesen, a keresztény értékrendnek megfelelően óvjuk és ápoljuk.

Időpontok: Csütörtök 17.30. - 19.00., RTH nappali
I. 02.20.
II. 02.27.
III. 03.06.
IV. 03.20.
V. 03.27.
VI. 04.03.
VII. 04.10.
VIII. 04.24.
IX. 05.08.
X. vizsga

Témák:
• Sürgősségi betegellátásban előforduló gyakori esetek, pl. acut coronaria syndroma, TIA és stroke, acut hasi kórképek
• Szuggesztív kommunikáció; vendég: Dr Fritúz Gábor
• Külső gyakorlat: Szent Imre Kórház, SBO; Szimulációs Kp.
Időpont: kedd 19:00, helyszín: folyóirat-olvasó, max. 12 fő

Kurzus neve: Többváltozós adatelemzés (SPSS)

Kurzus célja:A kurzus célja, hogy a résztvevők megismerjék a többváltozós adatelemzés és modellépítés alapjait, legfőbb módszereit, melyet később a saját szakterületükön végzett kutatásaik során hatékonyan tudnak alkalmazni. A kurzus során kiemelt hangsúlyt kap az elemzési feladatok számítógépes programokban történő elkészítése, eredményeinek értékelése.

Kurzus témakörei:
1.) Általános bevezetés: modellépítés alapjai, változók kezelése, adatminőség és adattisztítási műveletek, vizuális megjelenítés és grafikonok készítése
2.) Alapstatisztikák előállítása
3.) Kereszttáblák
4.) Klaszterelemzés
5.) Diszkriminancia elemzés
6.) Lineáris regresszió és útelemzés
7.) Faktor és főkomponens elemzés
A kurzus tematikája a csoport statisztikai előismereteinek függvényében részben változhat.

Érdemjegy megszerzésének feltétele:

Önálló feladat elkészítése:
A tanult módszerek saját szakterületű példa elemzésben való alkalmazása és ennek bemutatása rövid beadandó dolgozat formájában, valamint ennek prezentálása a csoport felé az utolsó alkalommal.

A kurzusra kapott érdemjegy számításakor a prezentációra és a beadandó feladatra kapott érdemjegyek a következőképpen kerülnek beszámításra:
• 70% beadandó dolgozat
• 30% prezentáció
Időpont: kedd 20:30, helyszín: PT, max 12 fő A Fulbright angol anyanyelvű tanára által tartott C1 szintű kurzus.
Időpont: hétfő 18:00, helyszín: Folyóirat-olvasó, max. 12 fő Ismerkedés, beszélgetés az amerikai politikai rendszerről. Politikai gyilkosságok Amerikában és máshol. Ki volt John F. Kennedy? Ki volt Jacqueline Kennedy? A három gyilkosság Dallasban. Kik vizsgálták ki és milyen eredménnyel? Kik nem hittek a hivatalos vizsgálatoknak? Ismerkedés a gyanúsítottakkal: CIA, FBI, maffia, titkosszolgálat, Lyndon B. Johnson, kubaiak, szovjetek, „katonai-ipari komplexum”. Ismerkedés a rejtélyes halálesetekkel. Ismerkedés Oliver Stone JFK című filmjével. Következtetések.
Időpont: hétfő 19:00, helyszín: Marczibányi tér, max 10 fő

„Az írás önismeret. Az írás terápia. Az írás ima vagy meditáció. Az írás hatalom, önmagunk és mások felett. Lackfi János József Attila-díjas író, költő húsz saját és húsz lefordított kötettel a háta mögött, több mint tíz éve tanítja a kreativitás fejlesztését a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. A résztvevők verset és prózát egyaránt alkotnak, mikrostrukturális szinten ugyanis csak szöveg létezik, melynek minden műfajban ugyanúgy vannak arányai, eszközei, ritmusa, sztorija. Keressük együtt a választ az alábbi kérdésekre!”

http://www.lackfi-janos.hu/index.php?id=370