Filozófia kurzus
Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium
2012/2013-as tanév I. félév
- 09.18., kedd Mi a filozófia? Mi a logika?
- 09.25., kedd Lételmélet
- 10.02., kedd Ismeret- és tudományelmélet (kritika és gnószeológia)
- 10.09., kedd Kozmológia
- 10.16, kedd Alapvető filozófiai antropológia
- 11.06., kedd Etika
- 11.13., kedd Jel-, nyelv- és kommunikációelmélet (filozófiai szemiotika)
- 11.20., kedd Az emberi kultúra és társadalom filozófiája
- 11.27., kedd A modern és a posztmodern
- 12.04., kedd Isten- és szellemfilozófia (teodícea)
Az alkalmak 1800-kor kezdődnek a Párbeszéd Termében.
A kurzus teljesítésének feltételei:
- részvétel az előadásokon (a maximálás hiányzás számát a Szakkollégium Igazgatósága határozza meg, a késéseket is számon tartjuk a tanár által vezetett katalógusban),
- három írásos beszámoló (max. két A/4-es oldal terjedelemben) elkészítése a megadott forrásszövegek alapján, az alábbi leadási határidőkkel:
- 1. írásos beadandó: 10.11., csütörtök éjfél,
- 2. írásos beadandó: 10.28., vasárnap éjfél,
- 3. írásos beadandó: 11.25., vasárnap éjfél.
- szóbeli vizsga a fenti témakörök közül szabadon választott tétel alapján. Letételének lehetséges időpontja: 2011.12.10-től 2012.01.25-ig.
A kurzus érdemjegyének kiszámítása:
- 1. írásos munka: 20%
- 2. írásos munka: 20%
- 3. írásos munka: 20%
- szóbeli vizsga: 40%
Esztergom, 2012. szeptember 12.
Dr. Török Csaba s.k.
szakkollégiumi tanár
Forrásszövegek az első leadandóhoz
(leadási határidő: 2012. október 11.)
Hannes Böhringer: Mi a filozófia?, 1. előadás: Szókratész
http://www.c3.hu/~tillmann/forditasok/bohringer_mi_a_filozofia/sokrates.htm
Pierre Hadot: A filozófia mint életforma
http://www.c3.hu/~tillmann/egyebek/arsvitae/hadot.html
A Magyar Tudomány hasábjain kibontakozott vita bármely írása:
Vitaindító
Nánay Bence: A filozófia és a tudományok
http://www.matud.iif.hu/2011/12/09.htm
Válaszok
Vajda Mihály: A filozófus szemérmetlensége
http://www.matud.iif.hu/2012/02/15.htm
Boros János: A tudomány és a filozófia esete a természettel, a történelemmel és a demokráciával
http://www.matud.iif.hu/2012/03/13.htm
Nemes László: Megismerés és praxis: a filozófia céljai
http://www.matud.iif.hu/2012/03/14.htm
Tőzsér János: A filozófia és az intuíciók
http://www.matud.iif.hu/2012/04/11.htm
Demeter Tamás: A fogalmi intuíció védelmében
http://www.matud.iif.hu/2012/04/12.htm
Nyíri Kristóf: A tudományos filozófia tágabb értelmezése felé
http://www.matud.iif.hu/2012/04/12.htm
Schwendtner Tibor: A fizikus és a filozófus, avagy miért ne helyezzük gyámság alá a filozófiát?
http://www.matud.iif.hu/2012/08/16.htm
Ezen felül (a beadandó végén, külön oldalra)
– pár mondatos személyes vélemény arról, mi a filozófia,
– egy olyan könyv, cikk, amely eddigi élményeim között valami módon a filozófiához kapcsolódik,
– egy olyan weboldal címe (kivéve: wikipedia), ahol az Interneten böngészve filozófiai tartalmakra lehet akadni.
Forrásszövegek a második leadandóhoz
(leadási határidő: 2012. október 28.)
Farkas János László: Logika, de
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/farkas3.htm
Ferencz Sándor: Írásbeliség és formálódó skolasztika 11. század végén
http://www.phil-inst.hu/intkotet/32ferencz.pdf
Mike Valéria: Az igazság keresése a véletlenek világában
http://www.tavlatok.hu/5601tanulm.htm (legörgetni!)
Ruzsa Ferenc: A’ meta-physica mívelésének hasznárúl
http://minerva.elte.hu/mfsz/MFSZ_0412/RUZSA.html
Schmal Dániel: A morális és metafizikai bizonyosság. Descartes és Gassendi az egyetemes kételyről
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/Schmal_Gassendi.pdf
Schmal Dániel: Augustinus és a szkepticizmus problémája a kora újkorban
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/schmal_szkepticizmus.htm
Székely László: Albert Einstein és a XX. századi fizika mitológiája
Tóth Tamás: Az ezredforduló filozófiájáról – metafilozófiai szemszögből
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/Tarsfil/kut/tt/TT_Eger.htm
A Magyar Tudományban lezajlott „írás-váltás” egyik (vagy mindkét) cikke:
Brendl Mátyás: A Nagy Trónfosztás
http://www.matud.iif.hu/2012/03/12.htm
Török Csaba: Az üres trón
http://www.matud.iif.hu/2012/05/16.htm
A tanárral való egyeztetés alapján más olvasmány is választható!
Forrásszövegek a harmadik leadandóhoz
(leadási határidő: 2012. november 25.)
Békés Vera: A posztkritikai tudáseszmény és az „elég jó” könyvtár
http://www.phil-inst.hu/intkotet/26bekes.pdf
Kovács Gábor: Elitek és társadalmak a globalizáció és az információs forradalom korában
http://www.phil-inst.hu/intkotet/36kovacs.pdf
Mester Béla: Preadamiták, eredeti bűn, emberi szabadság. Az emberiség származásáról alkotott elméletek etikai és politikafilozófiai következményei John Locke és utókora gondolkodásában
http://www.phil-inst.hu/intkotet/34mester.pdf
Mészáros Rezső: A kibertér társadalomföldrajzi megközelítése
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/kmfil/kmkt/meszrezs.htm
Radnóti Sándor: Az olvasás muzealizálódása
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/kmfil/kmkt/Radnoti_olvasas.htm
Szécsi Gábor: Etika és politikai kommunikáció
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/Szecsi_Etika_es_Pol_Komm.pdf
Szécsi Gábor: Nyelv és filozófiai gondolkodás az írásbeliség hajnalán
http://www.phil-inst.hu/intkotet/22szecsi.pdf
Turcsik Ferenc: Etika egyház és kultúra között
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/turcsik_etika_egyhaz_es_kultura_kozott_2004.htm
A tanárral való egyeztetés alapján más olvasmány is választható!
Bevezetés a nemzetközi kapcsolatokba
1. hét – bevezető óra
Bemutatkozás. A kurzus céljának és tartalmának bemutatása, a kurzus menetének, követelményeinek ismertetése. Alapfogalmak tisztázása.
2. hét – alapfogalmak
A nemzetközi kapcsolatok meghatározó szereplői, intézményei, nemzetállamok vs. nemzetközi szervezetek, a nemzetközi jog szerepe a nemzetközi kapcsolatokban.
3. hét – a modern nemzetközi kapcsolatok kialakulása
Nemzetközi kapcsolatok a 2. világháború után: történelmi áttekintés 1945-napjainkig.
(legfontosabb állomások, események, évszámok, egyezmények, találkozók, az események jelenlegi rendszerre való hatása)
4. hét – a modern nemzetközi kapcsolatok kialakulása 3.
Nemzetközi kapcsolatok a 2. világháború után: a modern nemzetközi intézményrendszer kialakulása, annak szerepe a mai rendszerben.
5. hét – nemzetközi kapcsolatok napjainkban
A nemzetközi kapcsolatok aktuális kérdései – együttműködés, válságok és konfliktusok, Nyugat és a Nyugaton kívüli világ.
6. hét – nemzetközi kapcsolatok napjainkban 2.
A nemzetközi kapcsolatok aktuális kérdései – együttműködés, válságok és konfliktusok, Nyugat és a Nyugaton kívüli világ.
7. hét – nemzetközi kapcsolatok napjainkban 2.
A nemzetközi kapcsolatok aktuális kérdései – EU, európai külpolitika.
8. hét – a nemzetközi kapcsolatok etikai kérdései
Emberi jogok a nemzetközi kapcsolatokban, a nemzetközi beavatkozás és a háború indításának jogosságának kérdései, fejődő és fejlett országok, humanitárius segélyezés, nemzetközi fejlesztés és együttműködés.
9. hét – prezentációk
10. hét – prezentációk, a kurzus lezárása
Kötelező olvasmányok
Henry Kissinger: Diplomácia, PANEM Kft, 2008.
Nemzetközi kapcsolatok története, Pannonprint Kft, 2009.
Házi feladat, kurzuszáró vizsga
A házi feladat elkészítése, az órára való készülés hétről hétre kötelező. A házi feladat elsődleges célja a kurzuson tanultak gyakorlati életben való alkalmazása, a nemzetközi kapcsolatok alapfogalmainak, szereplőinek mai rendszerben való elhelyezése, a nemzetközi folyamatok valós értelmezésének elősegítése.
Fenti célt minden héten egy szakmai folyóirat (Foreign Affairs, The Economist, The International Herald Tribune stb.) aktuális cikkének értelmezése és feldolgozása által segíti a kurzus, a cikkeket a kurzust tartó tanár jelöli ki és biztosítja a hallgatók számára, arról a következő óra elején beszélgetést, vitát kezdeményez, segítve és irányítva az értelmezés menetét.
A kurzus sikeres lezárásához egy 8 – 12 oldalas dolgozat benyújtása, s annak órán való prezentálása szükséges. A dolgozatok egy-egy tetszés és egyéni érdeklődés szerint választott ország, regionális tömörülés külpolitikájának elemzéséről, egy múltbeli vagy aktuális konfliktus körüljárásáról, vagy a nemzetközi kapcsolatok terét érintő tetszőleges kérdésről kell, hogy szóljanak. A választott témákat a kurzusvezetővel előzetesen egyeztetni kell, aki szükség esetén a dolgozat felépítésében, a szükséges szakirodalom megtalálásában is segítséget nyújt. A dolgozatokat írásban kell benyújtani, valamint azokat a kurzus időkeretein belül egy Power Point bemutató segítségével prezentálni is szükséges (az időkeret a hallgatók számától függően alakul).