Salát Gergely: Bevezetés a kínai civilizációba
Tematika:
1. Kína – földrajzi környezet és nyelv
2. Történelmi hagyományok
3. Vallási és filozófiai hagyományok
4. Kína hosszú 20.százada
5. Kínai gazdaság a reform és nyitás korában
6. A mai kínai politikai rendszer
7. A mai kínai társadalom
8. A nagyobb Kína: Hongkong, Makaó, Taiwan, Szingapúr és a tengerentúli kínaiak
9. Kína külkapcsolatai
10. Művészetekés média a mai Kínában
11. A kínai csoda árnyoldalai
12. Kínai-magyarkapcsolatok, kínaiak Magyarországon
Irodalom:
Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, ELTE KonfuciuszIntézet, 2010.
Ted C. Fishman: Kína Zrt. Az új szuperhatalom kihívása Amerika és a világszámára. Budapest, Gondolat, 2008
Krajczár Gyula: A sárkány fészke. Budapest, Népszabadság, 2007.
Dr. Kisfaludi András: Gazdasági társaságok
I. Miért jön létre társaság?
Erőforrások koncentrációja társasági formában
Coase, Ronald: The Nature of the Firm. Economica 4(1937): 386–405. (Interneten: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x/pdf; magyarul: A vállalat természete. Megjelent: Czakó Erzsébet-Kocsis Károly-Reizer Edit (szerk.) [1989]:Szemelvények a "Vállalatgazdaságtan" tanulmányozásához. Aula Kiadó, Budapest, 31-40.; az Interneten magyarul: http://www.vati.edu.hu/files/vati/Coase%20-%20A_vallalat_termeszete.pdf)
II. A társaságok alapvető jellemzői
Mi teszi a társaságot társasággá? Milyen érdekviszonyok alakulnak ki a társaságok körül?
Kraakman – Armour – Davies – Enriques – Hansmann – Hertig – Hopt – Kanda – Rock: The Anatomy of Corporate Law. A Comparative and Functional Approach, Oxford University Press, Second Ed. 2009. (A továbbiakban: The Anatomy of Corporate Law) Chapter 1.2 és Chapter 2 (p. 6-16, 35-53)
III. A tagok és a management közötti konfliktus
Hogyan biztosítható a tagok érdekeinek érvényesülése a társaságban?
The Anatomy of Corporate Law, Chapter 3 (p. 55-87)
IV. A társaságok társadalmi felelőssége
Lehet-e kizárólagos vagy elsődleges cél a társasági tagok érdekeinek érvényesülése?
Bakan, Joel: The Corporation. The Pathological Pursuit of Profit and Power; Constable, London 2004
Korten, David C.: Tőkés társaságok világuralma; Budapest, Kapu, 3. kiadás 1997.
V. Vállalatfelvásárlás
A tagok és a management érdekeinek összehangolása piaci eszközökkel?
The Anatomy of Corporate Law, Chapter 8 (p. 225-273.)
VI. Kisebbségvédelem
Miért és milyen módszerekkel kell védeni a tagok kisebbségét a többséggel szemben?
The Anatomy of Corporate Law, Chapter 4.1 (p. 89-99) és 4.3.2.1. (p.107-110)
VII. Hitelezővédelem
A társaságok hitelezőinek speciális helyzete. Hitelezővédelem a társasági vagyon védelmén keresztül
The Anatomy of Corporate Law, Chapter 5 (p.115-151)
VIII. Befektetővédelem
Társasági jogi védelem a társaságba való belépés előtt
The Anatomy of Corporate Law, Chapter 9 (p 275-304)
IX. Dolgozói és egyéb részvétel
Kell-e irányítási jogokat adni a társaság tagjain és management-jént kívül másoknak?
The Anatomy of Corporate Law, Chapter 4.2 (p. 100-105) és 4.3.2.2. (p. 110-113)
X. Hogyan kezelje a jog a társaságokat?
Szerződéses viszonyok vagy intézményi szabályozás?
Eltérést engedő vagy kogens normák? Kötőerővel nem rendelkező szabályozás?
The Anatomy of Corporate Law, Chatper 1.3-1.6 (p. 16-34)
Előadó: Koronkai Zoltán SJ, villamosmérnök, jezsuita szerzetes.
A kurzus célja
Szilárd teológiai alapokat adjon fiatalok számára arról, hogy mit jelent kereszténynek lenni. Mutassa be a főbb keresztény életállapotok (házasság, szerzetesség, papság) sajátosságait és egymáshoz való viszonyukat, különös tekintettel a világi keresztények küldetésére. Mutasson be eszközöket, utakat, melyek a hallgatók személyes megkülönböztetését segíti, hogy felismerhessék és elmélyíthessék saját élethivatásukat. Az egésznek legyen egy gyakorlati jellege is az ismeretközlés mellett, hogy mindenki a saját egzisztenciális kérdéseivel is találkozzon.
Témakörök
1. Az ember hivatása.
Mi az ember? A keresztény antropológia alapjai. Az élet értelmének kérdései, emberi egzisztencia, mint hivatás. Az isteni képmás (ember csak Istenből érthető meg, Fides et Ratio). Krisztus mint az ember kinyilatkoztatója
2. A keresztény hivatása
Mit jelent kereszténynek lenni? A keresztény ember alaphivatása, a keresztség teológiájának kifejtése. Krisztusban megfeszítve lenni és feltámadásában részesülni. Életszentség, a szeretet hivatása, Krisztus követése, Szentlélek szerepe, keresztény lét radikalitása, az életszentség eszközei.
3. Küldetésünk
A misszió teológiája. Szeretet mint a misszió forrása és célja. Misszió és üdvösség (ha van üdvösség a kereszténységen kívül, akkor minek a misszió?) Mire szól a küldetésünk? (evangelizáció, a világ átalakítása stb.)
4. Keresztény életállapotok teológiája
életállapotok szükségessége, választás és a szeretet logikája, személyes élethivatás
5. Világi keresztény sajátos hivatása
Mi a világi keresztény sajátos hivatása? Világi lelkiség
6. Család teológiája
Házasság, test teológiája, férfi és nő
szexualitás, gyermeknevelés
7. Világba való küldetés
evilági rend szolgálata, munka teológiája, kultúra, politika
8. Szerzetesség
Jézus és a fogadalmak, Szerzetesség lényege és ideálja. Története, rendalapítók stb.
9. Papság
Krisztus papsága. Papság ideálja, lényege, feladata története, cölibátus
10. Életállapotok egymáshoz való viszonya
Mi a kapcsolat az életállapotok között? Karizmák szerepe az Egyházban, egymáshoz való kölcsönös viszonyuk, hierarchia? Életállapotok és a világ, megkülönböztetés eltérő volta
11. Személyes élethivatás
Hívás teológiája (személyes, fokozatos, történelmi, közösségre irányul, qvalitative, komplex). Szabadság és Isten akarata. Hogyan találhatom meg az élethivatásomat? A megkülönböztetés és eszközei.
Javaslat
Köz-politika
kurzus tematikájára
a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégiumban
Előadó:
dr. Antal Attila jogász, politika szekértő, tanársegéd (ELTE ÁJK Politikatudományi Intézet)
http://antalattila.blogspot.hu/
A kurzus célja:
A kurzus alapvető célja, hogy a köz ügyei iránt érdeklődő hallgatók számára eligazodást nyújtson annak „örök” és aktuális kérdéseiben, ösztönözve ezzel a közéleti állampolgári (együtt)gondolkodást és cselekvést. A kurzus mottójául Max Weber tézise szolgál, aki szerint „[a] politika kemény deszkák erőteljes és lassú átfúrása, szenvedéllyel és szemmértékkel.” Ez a néhány óra e „barkácsmunka” néhány szeletét kívánja felvillantani. Az első hat alkalommal az állam, a politika, a demokrácia és a kormányzás alapvető összefüggéseivel foglalkozunk, természetesen nem mentesen a napi aktualitásoktól. A hetedik és nyolcadik alkalommal „szakkérdések” (közpolitika és környezetvédelem) kerülnek elő. Végül az utolsó két alkalommal az új Alaptörvénnyel, illetve annak a rendszerváltáshoz való viszonyával foglalkozunk.
Tematika és irodalom
1. A politikáról való gondolkodás sarokpontjai és aktualitása manapság
Kötelező irodalom:
Platón: Állam. In Paczolay Péter – Szabó Máté (1999): Az egyetemes politikai gondolkodás története. Rejtjel Kiadó. (Paczolay-Szabó, 1999) 11-21. pp[1]
Machiavelli: A fejedelem. In Paczolay-Szabó, 1999 36-58. pp[2]
Ajánlott irodalom:
Francis Fukuyama (2012): A politikai rend eredete. Akadémiai Kiadó. (Fukuyama, 2012)
2. A modern állam és politika születése – Államépítés
Kötelező irodalom:
Francis Fukuyama: A leviatán eljövetele. In Fukuyama, 2012 120-138. pp
Ajánlott irodalom:
Francis Fukuyama (2005): Államépítés – Kormányzás és világrend a 21. században. Századvég Kiadó.
3. Demokrácia egykor és most – Mit kezdhetünk manapság a demokráciával Európában?
Kötelező irodalom:
Giovanni Sartori (1999). Demokrácia. Osiris Kiadó. 1. fejezet (Definiáljuk a demokráciát) és 2. fejezet (Nép és hatalom) 13.29. pp
Ajánlott irodalom:
Philippe C. Schmitter – Alexander H. Trechsel (2004): The Future of Democracy in Europe. Trends, Analyses and Reforms.[3]
4. Klasszikus politikai ideológiák és újkori kihívóik
Kötelező irodalom:
Bozóki András: Politikai ideológiák. In Gallai Sándor – Török Gábor (szerk.) (2003): Politikai és politikatudomány. Aula Kiadó. (Gallai-Török, 2003) 97-145. pp
Ajánlott irodalom:
Karl Mannheim (1996): Ideológia és utópia. Atlantisz.
5. A modern politika motorjai és fogaskerekei: a pártok és társadalmi mozgalmak
Kötelező irodalom:
Körösényi András – Tóth Csaba – Török Gábor (2003): A magyar politikai rendszer. V. fejezet A pártok 162-197. pp
6. (Jó) kormányzás – Kormányzás és a kormányzati teljesítmények mérése
Kötelező irodalom:
G. Fodor Gábor (2008): Jó és rossz kormányzás Magyarországon, avagy a demokratikus minőség mérésének problémája. In. Politikatudományi Szemle XVII/1. 131–144. pp[4]
Ajánlott irodalom:
Nicholas Charron – Victor Lapuente (2009): Does democracy produce quality of government? In: European Journal of Political Research 49: 443–470. pp
7. Közpolitikai döntések és a társadalom
Kötelező irodalom:
Gallai-Török, 2003: 22. Közpolitika és kormányzati döntéshozatal 507-523. pp
8. Környezetvédelem és demokrácia
Kötelező irodalom:
Antal Attila (2009): A környezeti demokrácia elmélete és gyakorlata. Politikatudományi Szemle XVIII/4. 82–101. pp[5]
Antal Attila: A demokrácia, a kormányzás és a környezet minőségének összefüggései. Megjelenés alatt.
9. A magyar rendszerváltás és interpretáció
Kötelező irodalom:
Kulcsár Kálmán (2009): Az alkotmány születése és a politikai változások Magyarországon 1987-2009. In: Bayer József – Boda Zsolt (szerk.) (2009): A rendszerváltás húsz éve. L’Harmattan Kiadó. 97-110. pp
Ajánlott irodalom:
Antal Attila (2010): Parlamenten kívüli alkotmányozás. Rejtjel Kiadó.
10. Alkotmányozás és Alaptörvény
Kötelező irodalom:
Magyarország Alaptörvénye[6]
Ajánlott irodalom:
Pro: Kommentár 2010/6. szám[7] (Különösen: Lánczi András – Jog és politika határán)
Kontra: Fundamentum 2011/1.[8] és 2. szám[9] (Különösen: Halmai Gábor – Alkotmányos alkotmánysértés)
MAGYAR FILMRENDEZŐPORTRÉK
Fejezetek a magyar film történetéből
Oktató: Bodó Mária
A kurzus általános leírása:
Cél: azon magyar filmrendezők életművének bemutatása, akik aktívan részt vettek a magyar filmművészet alakításában, filmjeik egy-egy korszak meghatárzó alkotásai (nem egy esetben vitára ingerlően).
A kurzus során a magyar filmművészet kiemelkedő alkotóin, azok munkásságán keresztül a hallgatóknak lehetőségük van betekinteni a magyar filmművészet elmúlt évtizedeibe, annak alakulásába.
Egy-egy óra felépítése:
Minden órára 1-1 filmet tekintenének meg előzetesen a hallgatók, amelyet minden esetben kiemelten elemeznénk.
A „kötelező” film mellett az órákon a rendező további jelentős alkotásaiból hosszabb-rövidebb részleteket nézünk majd meg közösen – megbeszélve, hogy hogyan alakult az egyes munkák által az alkotó életműve, és hogy hogyan illeszkedtek be azok az adott korszak filmművészetébe. Kitérünk arra is, hogy a korszak emblematikus filmjei milyen képet festettek az akkori magyar társadalomról, illetve milyen képet festenek a mai néző számára.
A hallgatók a filmrendezők életművének megismeréséhez részletes film- és szakirodalomlistát kapnak, az órákon ezekből szemezgetünk.
A kurzus teljesítésének követelményei:
- az egyes rendezőkhöz kapcsolódó kísérőfilmek megtekintése, hétről hétre - akár egyénileg, akár közös filmnézések alkalmával (előre kijelölt, közösen egyeztetett időpontban – pl. az órák után)
- a megtekintett filmekről vagy filmrészletekről egy rövid vélemény / elemzés írása (min. 550 karakter), hétről hétre, előre egyeztetett szempontrendszer alapján
- aktív részvétel a közös filmelemzésekben
- Félév végi ZH – az írásbeli vizsga az órai jegyzetekre, az órákon ismertetett szakirodalomra, illetve a filmek ismeretére épül
A „nemteljestések” maximumai:
- legfeljebb 1 kísérőfilm megnézését lehet kihagyni
- legfeljebb 2 írásbeli filmbeszámolót lehet elhagyni
Tematika:
- Bevezetés a magyar filmművészetbe. A magyar filmtörténet vázlatos áttekintése
- Szőts István
Kísérőfilm: Emberek a havason (1941)
Irodalom: Röpirat a magyar filmművészet ügyében
- Fábri Zoltán
Kísérőfilm: Körhinta (1956)
- Gaál István
Kísérőfilm: Sodrásban (1963)
- Sára Sándor
Kísérőfilm: Feldobott kő (1968)
- Jancsó Miklós
Kísérőfilm: Szegénylegények (1965)
- Makk Károly
Kísérőfilm: Szerelem (1971)
- Huszárik Zoltán
Kísérőfilm: Szindbád (1971)
- Szabó István
Kísérőfilm: Mephisto (1981)
- A kurzus zárása, az írásbeli vizsga megírása
(Megj.: A kísérőfilmek listája – aszerint, hogy a hallgatók mennyire ismerik a felsorolt filmeket – még alakulhat.)
Kiemelt, megismerhető filmek:
(az alábbi lista tervezés alatt)
Szőts István
Ének a búzamezőkről (1947)
- Irodalom: Röpirat a magyar filmművészet ügyében
Szilánkok és gyaluforgácsok (forgatókönyvek:Havasok asszonya, Az éhség, Az aradi tizenhárom)
Fábri Zoltán
Az ötödik pecsét (1976)
A tanú (1969) színész
Isten hozta, őrnagy úr! (1969)
Húsz óra (1965)
Édes Anna (1958)
Hannibál tanár úr (1956)
Életjel (1954)
Gaál István
Gyökerek - Bartók Béla (1881-1945) (dokumentumf., 2000)
Orpheus és Euridiké (1985)
Bartók Béla: Az éjszaka zenéje (dokumentumf., 1970)
Magasiskola (1970)
Zöldár (1965)
Pályamunkások (filmetűd, 1957)
+ városfilmek
Sára Sándor
80 huszár (1978)
Holnap lesz fácán (1974)
Cigányok (1962)
Dokumentumfilmek:
Vízkereszt (1967)
Krónika (1982)
Pergőtűz (1982)
"Sír az út előttem..." (1987)
Te még élsz? (1989)
Magyar nők a gulágon (1992)
Jancsó Miklós
Még kér a nép (1971)
Fényes szelek (1968)
Csillagosok, katonák (1967)
Oldás és kötés (1963)
folyt.
Makk Károly
A Játékos (1997)
Szeressük egymást gyerekek! (1996)
Magyar rekviem (1991)
Egymásra nézve (1982)
Macskajáték (1972)
Elveszett paradicsom (1962)
Ház a sziklák alatt (1958)
Liliomfi (1954)
Simon Menyhért születése (1954)
Huszárik Zoltán
Csontváry (1980)
Tisztelet az öregasszonyoknak (1971)
Capriccio (1969)
Elégia (1965)
Szabó István
Az ajtó (2012)
Rokonok (2006)
A napfény íze (1999)
Hanussen (1988)
Redl ezredes I-II. (1985)
Bizalom (1979)
Szerelmesfilm (1970)
Apa - Egy hit naplója (1966)
Álmodozások kora (1964)
Dévényi István: Online újságírás és médiaismeretek
- 1. Az Indextől az Index bukásáig – magyar online médiatörténet és jövőbe tekintés. Miért lett olyan amilyen a honi internetes média, és milyen lesz tíz év múlva
A magyar internet történetét szokás egyként emlegetni az Index történetével – nem véletlenül. Az Index sztoriján keresztül így megismerhetjük a honi internetrész kialakulását, alakulását és torzulásait is – mindazt, ami miatt a magyar online média olyan, amilyen. De vajon örökre így maradtunk?
http://magyarnarancs.hu/belpol/az_internetto-index-sztori_a_haladas_eloorse-62088
http://hvg.hu/itthon/20111122_uj_weyer_media
- 2. Az internetes újságírás – létezik-e online újságírás, vagy csak a felület más? Mit ér a print, ha digitális, és a kinyomtatott internet. Jó példa, rossz példa - hogy írjunk online cikket?
Évek óta azt halljuk, hogy az integrált szerkesztőségeké a jövő. Vajon mi valósult meg mindebből: két példa – a NOL.hu és a HetiVálasz.hu.
De még a jó szerkesztőség se ér semmit jó cikkek nélkül – néhány példa a jó és a rossz online cikkekre; a példákon keresztül az online műfaj sajátosságainak megismerése.
http://www.mediapiac.com/digitalis-lap/2008-7-8-szam/A-jovo-az-integralt-szerkesztosegeke/41/
- 3. Ki olvas online-t? Online fogyasztói szokások és táborok. A cikk, amit talán valaki végigolvasott.
A statisztikák rendre szép, és egyre szebb számokat mutatnak – de mi van a számok mögött. Lássuk a valódi internetezési szokásokat , s azok hatását az online médiára. És egy kihalt faj története: kik voltak az iwiw-analfabéták?
http://www.origo.hu/techbazis/20120517-negy-magyarbol-harom-mar-hasznalja-az-internetet.html
- Szomorú hungaricum – címversenyben a média. A hírgyűjtő oldlak tündöklése, a kis portálok nyomorúsága.
Mi a furcsa ebben a hírben? http://www.mediapiac.com/media/online/Fizetnek-a-hirkeresok/8351/
A német példa elemzése és összevetése a magyarországi helyzettel. Élő bemutató – így vernek át naponta több százezer magyar olvasót következmények nélkül.
- 5. Közmédia kontra kereskedelmi portálok: mit tehet és mit nem a közszolgálati online?
A közmédia online működésének bemutatása – összevetve a kereskedelmi médiával. Van esélye a közmédiának?És miért nincs?
- 6. Virtuális szerkesztőségek – menő portálok újságírók nélkül.
Még a legnagyobb online szerkesztőségek létszáma se közelíti a print lapok szerkesztőségének létszámát. Közös tartalomelemzés az Origótól a vidéki portálokig – egyáltalán születik még saját termék a magyar online médiában?
- 7. Műfajok halála – se riport, se videó, de akkor mi?
Ismerkedés a műfajismeret alapjaival - mely klasszikus újságírói műfajokat ítélt halálra a világháló és miért? Ugyanakkor milyen műfajok élik fénykorukat és miért? Feladat: saját anyag készítése.
- 8. A műfaj feltámasztása – agyvihar, ki mit készítene el online és hogyan?
Az eddigi ismeretek alapján közös gondolkodás – kiindulási pont: mibe kezdenél online, mit kezdenél az internettel?
- 9. Web2 a köbön – az ismeretlen magyar bloger emlékére. Kezdjünk blogot? És mit kezdjünk a bloggal?
Vitaindító: http://www.mediapiac.com/blogzona/mediablog/A-blogoszfera-allapota/6887/
Alapozó: http://hvg.hu/goldenblog/20050518blog
- 10. Facebook-kor: mindenki a Facebookra tart, de hova tart a Facebook?
A Facebook-ot mindenki ismeri, talán használja is – de csak kevesen ismerik valójában. Mit jelent ez a lehetőség a szerkesztőségeknek? Jót tett a médiának a Facebook-megjelenése?S ha ekkora siker a közösségi online lét, miért halt meg az iWiW?
Feladatok:
- Félidőben: ismerősök online olvasói szokásának feltérképezése – ki mit és mennyi, statisztikák
- Év végén: a 8. alkalomhoz kapcsolódóan - saját online projekt tervének részletes kidolgozása írásban – minimum 5 oldal.
Vizsga:Szóban – az év anyaga plusz a saját projekt tervének elemzése
dr. Jávor András
- Az egészségügy rendszerének és gazdaságtanának főbb jellemzői
- Piac az egészségügyben és az egészségügy finanszírozása
- Hazai népegészségügyi kihívások
- Prevenció és mi, egészségügyiek
- Az orvosi ismeretek anatómiája
- Elektronikus egészségügy (eHealth) - ábránd vagy valóság?
- Panopticon - Egy régi elképzelés új köntösben
- A globalizáció etikai következményei
- Hit és hivatás a ma egészségügyében
- A hallgatók által szabadon választott téma