Dévényi István: Online újságírás és médiaismeretek

 

  1. 1.       Az Indextől az Index bukásáig – magyar online médiatörténet és jövőbe tekintés. Miért lett olyan amilyen a honi internetes média, és milyen lesz tíz év múlva

 

A magyar internet történetét szokás egyként emlegetni az Index történetével – nem véletlenül. Az Index sztoriján keresztül így megismerhetjük a honi internetrész kialakulását, alakulását és torzulásait is – mindazt, ami miatt a magyar online média olyan, amilyen. De vajon örökre így maradtunk?

 

http://magyarnarancs.hu/belpol/az_internetto-index-sztori_a_haladas_eloorse-62088

 

http://hvg.hu/itthon/20111122_uj_weyer_media

 

  1. 2.       Az internetes újságírás – létezik-e online újságírás, vagy csak a felület más? Mit ér a print, ha digitális, és a kinyomtatott internet. Jó példa, rossz példa - hogy írjunk online cikket?

 

Évek óta azt halljuk, hogy az integrált szerkesztőségeké a jövő. Vajon mi valósult meg mindebből: két példa – a NOL.hu és a HetiVálasz.hu.

De még a jó szerkesztőség se ér semmit jó cikkek nélkül – néhány példa a jó és a rossz online cikkekre; a példákon keresztül az online műfaj sajátosságainak megismerése.

 

http://www.mediapiac.com/digitalis-lap/2008-7-8-szam/A-jovo-az-integralt-szerkesztosegeke/41/

 

  1. 3.       Ki olvas online-t? Online fogyasztói szokások és táborok. A cikk, amit talán valaki végigolvasott.

 

A statisztikák rendre szép, és egyre szebb számokat mutatnak – de mi van a számok mögött. Lássuk a valódi internetezési szokásokat , s azok hatását az online médiára.  És egy kihalt faj története: kik voltak az iwiw-analfabéták?

 

http://www.origo.hu/techbazis/20120517-negy-magyarbol-harom-mar-hasznalja-az-internetet.html

 

  1. Szomorú hungaricum – címversenyben a média. A hírgyűjtő oldlak tündöklése, a kis portálok nyomorúsága.

 

Mi  a furcsa ebben a hírben?  http://www.mediapiac.com/media/online/Fizetnek-a-hirkeresok/8351/

A német példa elemzése és összevetése a magyarországi helyzettel. Élő bemutató – így vernek át naponta több százezer magyar olvasót következmények nélkül.

 

  1. 5.       Közmédia kontra kereskedelmi portálok: mit tehet és mit nem a közszolgálati online?

A közmédia online működésének bemutatása – összevetve a kereskedelmi médiával. Van esélye a közmédiának?És miért nincs?

 

  1. 6.       Virtuális szerkesztőségek – menő portálok újságírók nélkül.

Még a legnagyobb online szerkesztőségek létszáma se közelíti a print lapok szerkesztőségének létszámát. Közös tartalomelemzés az Origótól a vidéki portálokig – egyáltalán születik még saját termék a magyar online médiában?

 

  1. 7.       Műfajok halála – se riport, se videó, de akkor mi?

Ismerkedés a műfajismeret alapjaival - mely klasszikus újságírói műfajokat ítélt halálra a világháló és miért? Ugyanakkor milyen műfajok élik fénykorukat és miért? Feladat: saját anyag készítése.

 

  1. 8.       A műfaj feltámasztása – agyvihar, ki mit készítene el online és hogyan?

 

Az eddigi ismeretek alapján közös gondolkodás – kiindulási pont: mibe kezdenél online, mit kezdenél az internettel?

 

  1. 9.       Web2 a köbön – az ismeretlen magyar bloger emlékére. Kezdjünk blogot? És mit kezdjünk a bloggal?

 

Vitaindító: http://www.mediapiac.com/blogzona/mediablog/A-blogoszfera-allapota/6887/

 

Alapozó: http://hvg.hu/goldenblog/20050518blog

 

  1. 10.   Facebook-kor: mindenki a Facebookra tart, de hova tart a Facebook?

 

A Facebook-ot mindenki ismeri, talán használja is – de csak kevesen ismerik valójában. Mit jelent ez a lehetőség a szerkesztőségeknek? Jót tett a médiának a Facebook-megjelenése?S ha ekkora siker a közösségi online lét, miért halt meg az iWiW?

 

Feladatok:

-          Félidőben: ismerősök online olvasói szokásának feltérképezése – ki mit és mennyi, statisztikák

-          Év végén: a 8. alkalomhoz kapcsolódóan - saját online projekt tervének részletes kidolgozása írásban – minimum 5 oldal.

Vizsga:Szóban – az év anyaga plusz a saját projekt tervének elemzése