Válogatott fejezetek a gazdaságról és a vállalatokról
A kurzus rövid leírása:
A kurzus során a gazdaság működésének alapjaival, illetve a gazdasági szervezetek céljaival és tevékenységük egyes területeivel ismerkedünk meg. Emellett a tárgy célja, hogy rámutasson a gazdaság és a vállalkozások működése során felmerülő etikai kérdésekre és bemutassa a környezetileg és társadalmilag felelős vállalati menedzsment szempontjait.
A kurzus segítséget nyújt a vállalati gazdasági folyamatok megértéséhez, illetve a mindennapi gyakorlatban gazdaságilag is racionális döntések meghozatalához.
A kurzus hármas célkitűzése tehát:
-
A vállalati működés legfontosabb területeinek megismerése, a vállalati döntések és azok hátterének megértése,
-
A vállalati működés gazdasági környezetének megismerésén keresztül betekintés a gazdasági rendszer működésébe, összefüggéseibe,
-
A felelős vállalat koncepciójának megismerése, a vállalati tevékenység társadalmi és környezeti vonatkozásainak feltárása.
Tematikai összefoglalás:
Bevezetés: A gazdaság, a vállalatok és az ember
A közgazdaságtan kialakulása és fejlődése a legnagyobb gondolkodók szemüvegén keresztül. A közgazdaságtan emberképe: a homo oeconomicus. A modern vállalatok kialakulása.
A vállalat helye a társadalomban
Az üzleti vállalkozások célja, a vállalati működés kerete és környezete a piacgazdaságban. Vállalkozások külső és belső érintettjei. Az egyes érintettek céljai, szerepük a vállalati működés alakításában.
A vállalatok működési környezete: az állam szerepe a gazdaságban
Fiskális (költségvetési) politika. Az államháztartás pillérei: központi költségvetés, nyugdíjbiztosítás, egészségbiztosítás. A monetáris (pénzügyi) politika eszköztára.
A vállalatok pénzügyi környezete: a pénzpiacok működése
A bankrendszer szerepe a gazdaságban. A modern pénzrendszer sajátosságai. A nemzetközi bankrendszer működése. Az államadósság kialakulása és következményei. A nemzetközi pénzügyi szervezetek szerepe az államadósság kezelésében. A devizahitelezés háttere: kinek ajánljuk? - és kinek nem ajánljuk?
Vállalati stratégiák
Az üzleti stratégia szerepe és tartalma. A vállalati stratégia szintjei. Helyzetelemzés és megvalósítás.
Eladni vagy szükségletet kielégíteni? A marketing
A fogyasztói igény felmérése és kielégítése. Piacszegmentálás és termékpozicionálás. A marketing mix elemei: termék-, ár-, elosztási és kommunikációs politika. A felelős marketing. Kisvállalkozói stratégiák: a gerillamarketing.
Vállalati pénzügyek.
Beruházási, befektetési döntések. A pénz időértéke, diszkontálás, jelenérték számítás. A beruházások megtérülésének értékelése. Finanszírozási döntések: a vállalkozás működéséhez szükséges források előteremtése. Saját és idegen tőke, a kettő optimális aránya. A beruházási és finanszírozási döntések összehangolása, a likviditásmenedzsment.
Üzleti terv készítése.
Az üzleti terv célja, formái, felépítése, legfontosabb tartalmi elemei. Üzleti terv készítése a gyakorlatban.
Vállalkozások szervezeti formái.
Egyéni és társas vállalkozások. Az alaptevékenység és a szervezeti forma kapcsolata: kinek javasolt kft-t alapítani és ki legyen egyéni vállalkozó. Vállalkozások alapításának feltételei és lépései.
Vállalatok társadalmi és környezeti felelőssége.
A felelős vállalkozás koncepció. A vállalati fenntarthatóság alapjai. Az üzleti, a társadalmi és a környezeti teljesítmény kapcsolata.
Oktató:
dr. Harangozó Gábor (Budapesti Corvinus Egyetem).
Elérhetőség: gabor.harangozo(kukac)uni-corvinus.hu
Az értékelés összetevői:
-
Aktív részvétel a foglalkozásokon
-
Vitaindító kiselőadás és/vagy beadandó esettanulmány készítése egyeztetett témában
Az órák időpontja:
Hétfő 18:00-19:30
Javasolt további olvasmány:
Chikán Attila: Bevezetés a vállalatgazdaságtanba. Aula Kiadó, 2010.