Bokor Tamás: Retorikai képzés és tréning
Tematika:
Fókusz és kompetenciák:
A három egész napos alkalomból álló kurzus bevezetést nyújt közszereplés során előálló személyközi és mediatizált kommunikációs szituációk különböző vetületeibe, a közönséggel való kapcsolattartás, valamint a benyomást keltő és meggyőző kommunikáció gyakorlati vonatkozásaiba. A tréning elemi teoretikus (pszichológiai, retorikai és kommunikációelméleti) megalapozást követően gyakorlatok sorával ad interfészeket a szükséges készségek fejlesztéséhez. Mindeközben jelentősen épít a csoporttagok egymás számára megfogalmazott kritikáira, és azzal az előfeltevéssel él, hogy a valódi fejlődés hosszú távú folyamat, így a tréning csupán utat mutat a kommunikációs és retorikai kompetenciák további alapos kidolgozásához.
Feldolgozandó ismeretek (minden blokkban elméleti áttekintés + gyakorlati feladatok):
- Önbemutatás, önreprezentáció, önismeret (ismerkedő feladat, alapinformációk szervezett megfogalmazása; a Másik bemutatása)
- A kommunikációs stílus felmérése (kérdőív; értékelés)
- Státuszjelzők: beszédtechnika és kulturális szignálok (áttekintő a legfontosabb beszédtechnikai tényezőkről és a nonverbális kommunikáció tárgyi megnyilvánulásairól; elemző gyakorlatok)
- A két kommunikatív végpont: empátia és asszertivitás a nyilvános kommunikációban (pszichológiai háttértényezők, motiváció, figyelem, az interpretáció pontossága; szövegelemzés és páros gyakorlat)
- Hétköznapi trükkök: értő odafigyelés és aktív hallgatás (a szükségletek motivációs rendszere; társas helyzet szimulációja)
- Érvelések és logika (a retorikai logika alapjai; gyakorlatok)
- Túl a logikán: falláciák a retorikában (irányelvek; szituációs gyakorlatok)
- Az érvelés anatómiája (irányelvek; szövegelemzések és szituációs gyakorlatok)
- Konfliktuskezelő stratégiák: együttműködés, ellentmondás, elkerülés ((irányelvek; szituációs gyakorlatok)
- Az ismeretek integrálása (a tréning dialógus-alapú értékelése; jó tanácsok egymásnak)
Ajánlott irodalom:
Aczél Petra, 2009, Új retorika. Pozsony: Kalligram.
Forgács József, 1997, A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Gondolat – Kairosz.
Hofmeister-Tóth Ágnes, Mitev Ariel Zoltán, 2007, Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Katona Mária – Szabó Csaba, 2006, Kommunikáció – üzleti kommunikáció. Képzőművészeti Kiadó: Budapest.
Pease, Allan, 2002, Testbeszéd. Budapest: Park Kiadó.
Rudas János, 2007, Delfi örökösei. Önismereti csoportok – elmélet, módszer, gyakorlat. Budapest: Lélekben Otthon Kiadó.
Figyelem! A kurzus nem a szokásos heti bontásban kerül meghirdetésre! Részletek itt: www.szentignac.hu/naptar