BEVEZETÉS A KATOLIKUS TEOLÓGIA KÉRDÉSEIBE A „YOUCAT” SEGÍTSÉGÉVEL
Varga László SJ

2013/2014. tavaszi félév

A KURZUS CÉLJA
A kurzus a katolikus-keresztény gondolkodásmód sajátosságainak felelevenítésével járul hozzá ahhoz, hogy intellektuális gondossággal fogadhassuk Isten Jézus Krisztusban felragyogó emberszeretetét. A „Youcat” kérdés-válaszaiból inspirációt merítve mérlegeljük a Szentháromság önközlésének vigasztaló következményeit, ugyanakkor szembesülünk az elfogadás korlátaival és a céltévesztések tanulságaival is.
Módszertanilag kettős irányultság („befelé-kifelé”) járja át a kurzust: Egyrészt igyekszik számot vetni a szerves összefüggésekbe ágyazott hívő életformák erőforrásaival. Másrészt a hallgatók párbeszédkészségéhez keres érvényes támpontokat és kifejezésmódokat.

A KURZUS FELÉPÍTÉSE
Tíz, egyenként másfél órás alkalomból álló előadássorozat, a témafelvetések közös átgondolásával egybekötve. A kurzus a Hitvallás és a „Youcat” ritmusára épül:

„Az ember fogékony Istenre” (Youcat): Vágyakozni és rákérdezni
1. A vallásos nyelvezet kapcsolódási pontjai: Végtelenre hangoltságunk és megváltásra szorultságunk.
2. A titokzatos Név: Istenképzetek és a tudományos hozzáállás. (Teremtettségünk szépsége, törékenysége és a rossz/gonosz.)

„Isten találkozik az emberrel” (Youcat): A Szentháromsággal való közösség megsejtése
3. A Názáreti Jézus a Krisztus, maga a Szentháromság üdvözítő önközlése (művészi ábrázolások tükrében).
4. A Biblia, mint Ó- és Újszövetség: A Kinyilatkoztatáshoz való viszonyulásaink.

„Az ember válasza Istennek” (Youcat): Továbbadni - alkalmazni - kibontani - megőrizni
5. A „keresztény misztérium” kifejeződései (Hitvallás).
6. A „vándorló Egyház” szentségi élete (II. Vatikáni Zsinat szemléletmódja).

„Életünk Krisztusban” (Youcat): Megélni
7. Lelkiismeretesen megfontolni és szeretetben cselekedni: Katolikus kereszténységünk az emberi méltóság szolgálatában.
8. A döntések ideje: Etikai kérdések fóruma.

„Az imádság a keresztény ember életében” (Youcat): Ápolni - gondozni
9-10. Az imádságos élet formái, módszerei. Jövőnk reményéből forrásozó felelősség megnyilvánulásai.

A KURZUS TELJESÍTÉSÉNEK FELTÉTELEI
 részvétel az előadásokon (a megengedett hiányzások száma a többi kollégiumi kurzuséval egyenlő);
 aktív bekapcsolódás a közös gondolkodásba;
 a kurzus egyik, szabadon kiválasztható, témafelvetéshez szorosan kapcsolódó 3-4 oldalas dolgozat elkészítése, tudományos módszertannal és forrásmegjelöléssel;
 a dolgozat témájából kiinduló szóbeli kollokvium.

ÉRTÉKELÉS
Az érdemjegy összetevői:
30% a foglalkozásokon való aktivitás minősége;
70% a dolgozat és az abból kiinduló kollokvium minősége.

SEGÉDANYAGOK
Az oktató által összeállított témavázlatok.

YOUCAT: A katolikus egyház ifjúsági katekizmusa, Kairosz Bp., 2013.

A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai (http://www.katolikus.hu/zsinat/).

Magyar katolikus lexikon I–XV, SZIT Bp., 1993–2010 (http://lexikon.katolikus.hu/).

RAHNER, K., A hit alapjai. Bevezetés a kereszténység fogalmába, SZIT Bp., 1983.

RAHNER, K. & VORGRIMLER, H., Teológiai kisszótár (http://www.ppek.hu/k150.htm).

RATZINGER, J., Bevezetés a keresztény hit világába, Vigilia Bp., 2008.

Budapest, 2014. január 14.
Varga László SJ