Érvelés és kritikai gondolkodás (6x 3 órás kurzus) – Kertész Gergely BME-FTT

 

Az emberek közötti viszonyok, sőt a társas berendezkedés formái az ősidők óta a kommunikációs eszközök hatékony, időnként nyilvánvalóan manipulatív használatának eredményeként alakultak, változtak. Az evolúciós pszichológusok jelentős része, az ún. machiavelliánusok, úgy gondolják, hogy az emberi evolúció során az agytérfogat növekedésének legfőbb motorjaként éppen a jó kommunikációs képességek kiemelkedő előnyei azonosíthatóak. A közösségi működés során ezeket az előnyöket a legjobban vitaszituációkban, az egyet nem értés szituációiban lehet a kihasználni.

A kurzus éppen ezt, vagyis a vitaszituációk elemzését helyezi előtérbe. Erős hangsúlyt helyez a nyilvános vitaszituációk elemzésére és értelmezésére, emellett több szempontból is analizálja a különböző érvelési stílusokat. Fő célja, hogy a hallgatókat rávezesse az érvek értékelését lehetővé tevő szempontok, kritériumok hatékony használatára.

Egyik oldalon arra koncentrál, hogy fejlessze a diákok kritikai apparátusát, amivel két, egyaránt fontos célt valósít meg. Egyfelől javítja a szellemi értelemben vett önvédelmi képességeiket, másfelől hatékonyabb támadóeszközöket ad a kezükbe mások érveivel szemben. A másik oldalon megmutatja, hogy a jó minőségű vita milyen előnyökhöz vezet az ismeretszerzés és a jó közösségi működés szempontjából.

Témakörök:

  1. A vita. Vitatípusok és azonosításuk. A vita manipulálása a vitatípus megváltoztatásával. A vitahelyzetet meghatározó társadalmi és pszichológiai tényezők szerepe a vita működésében. (Filmanyagok elemzése az órán.)
  2. Mi az érv? Az érvelés funkciói. Az érvek fontosabb fajtái. A relevancia problémája. Mi tartozik az érveléshez és mi nem? A ki nem mondott tartalmak jelentősége a kommunikációban. (Érvelő és nem érvelő szövegek vizsgálata az órán.)
  3. Az érvek értelmezésének problémái. A jóindulat elvének szerepe az érvelések értelmezése során. A rekonstruált érvek egymáshoz való viszonyának elemzése. (Érvelési térképek felállítása írott szövegek alapján az órán.)
  4. Érvek helyessége, érvényessége, erőssége és plauzibilitása. Tipikus érvelési hibák az az érvek helyességére vonatkozó normák tükrében. (Példák elemzése riportok és cikkek alapján)
  5. Érvelési hibák a pszichológia tükrében. Tipikus gondolkodási torzítások, heurisztikus hibák, amelyek hajlamossá tesznek érvelési hibák elkövetésére. (A heurisztikus gondolkodás példáinak elemzése reklámokon, riportokon)
  6. A diákok által választott példák közös órai elemzése a megismert szempontok alapján.

A tárgy teljesítésének feltételei:

-         órai részvétel (6x 3 óra)

-         az órákhoz kiadott anyagok (cikkek, riportok, stb.) előzetes feldolgozása

-         részvétel az órai munkában, csoportmunkában és vitákban.

-         4 rövid (1-2 oldalas) beadandó határidőre történő leadása

-         értékelés: 70% beadandók, 30% órai részvétel

A kurzushoz ajánlott irodalom:

Cialdini, Robert B. 2009. Hatás: A befolyásolás pszichológiája. HVG Kiadó

Margitay Tihamér 2007. Az érvelés mestersége: érvelések elemzése, értékelése és kritikája. Typotex Kft.

valamint webes forrás: http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/informalis/tartalom.html 

Figyelem! A kurzus nem a szokásos heti bontásban kerül meghirdetésre! Részletek itt: www.szentignac.hu/naptar